La narrativa insular - La revista Iris de Menorca comenta el darrer llibre de narracions de l’ escriptor Miquel López Crespí
La narrativa insular - La
revista Iris de Menorca comenta el darrer llibre de narracions de l’ escriptor
Miquel López Crespí
DIARI D’UN HOME SOL
Per Eduard Riudavets Florit
López Crespí ens fa viure la brutal repressió de la Germania
enmig d’una ciutat empestada, la soledat d’un rellotge sense corda, la
precarietat injusta de la tasca dels nostres grans creadors, la dissolució
amarga de tantes lluites en l’aiguabarreig del parany capitalista, el dolor
immens dels pobles massacrats, el record de les derrotes, la destrucció
planificada del paradís, la genuflexió hipòcrita davant els diners, la
sacralització de les estructures de poder, la batalla infinita sense victòria,
la necessitat de no defallir... (Eduard Riudavets Florit, revista Iris de
Menorca)
He llegit gran part de la ingent obra de
Miquel López Crespí, he ressenyat en aquesta mateixa secció les seves
novel·les, reculls de narracions i, fins i tot, qualque poemari. Tots els seus
llibres tenen quelcom en comú: la seva gran qualitat literària i el ferm
compromís amb la llibertat de les persones i dels pobles i amb la defensa
aferrissada de la nostra llengua i cultura.
Diari d’un home sol aplega onze relats que,
sense cap mena de dubte, es mantenen en aquesta mateixa línia. Onze relats que
ens fan viure episodis històrics, que ens porten als anys de lluita
antifranquista o ens immergeixen de ple en problemàtiques dels nostres dies.
Potser caldria ressaltar un tret que, si
bé és ben present en llibres anteriors de l’autor, per a mi en aquest s’intensifica.
Les narracions estan amarades d’un profund i emotiu lirisme que retrata la
quotidianitat, sovint amarga, no només des de la descripció dels fets sinó
també des dels sentiments que aquests provoquen.
I vet aquí que ara arriba el moment
temible en què, quan escric la ressenya d’un recull de contes, no sé ben bé com
continuar. M’és impossible exposar tots els diversos arguments i no puc
escollir-ne cap per sobre dels altres. I menys en aquest cas, en què tots i
cadascun dels relats m’han fascinat absolutament.
López Crespí ens fa viure la brutal
repressió de la Germania enmig d’una ciutat empestada, la soledat d’un rellotge
sense corda, la precarietat injusta de la tasca dels nostres grans creadors, la
dissolució amarga de tantes lluites en l’aiguabarreig del parany capitalista,
el dolor immens dels pobles massacrats, el record de les derrotes, la
destrucció planificada del paradís, la genuflexió hipòcrita davant els diners,
la sacralització de les estructures de poder, la batalla infinita sense victòria,
la necessitat de no defallir...
Us haureu adonat que el que he escrit
fins ara traspua nostàlgia i, sí, efectivament l’enyor hi és, i també hi ha
melangia, però no ens equivoquem, així mateix hi trobem una ferotge ironia, un
esmolat sarcasme i, de fet, el llibre sencer és un crit de rebel·lia, un clam
contra el conformisme, un rebuig clar i potent de qualsevol possible rendició.
L’autor, un cop més, amb una prosa tan acurada com incisiva, ens posa davant
els ulls les desfetes i els patiments per convocar-nos a la batalla. No hi ha
descans pels guerrers que al seu poble són fidels.
Us he de confessar, i perdoneu-me la
digressió personal, que la lectura de Diari d’un home sol m’ha
emocionat, i no només perquè hi he vist reflectides algunes de les meves experiències,
sinó també i sobretot perquè el ritme narratiu, el llenguatge utilitzat, les
imatges que s’hi evoquen, fereixen directament les entranyes. I això no és gens
senzill d’aconseguir, és una qualitat tan sols atribuïble a la més gran
literatura.
Podria continuar aportant-vos més
detalls, podria intentar ser més explícit, però he d’anar acabant la ressenya i
ho vull fer amb dues cites textuals, de relats diferents. Dues cites que m’han
colpit i que, una al costat de l’altra, ens fan més entenedor el missatge.
“Avui m’interrog davant la
poderosa extensió de la catàstrofe (...) sentint com han mastegat els nostres
somnis fins a esdevenir pedra i metall.”
0 Comments:
Post a Comment
<< Home